transparant gif
popup arrow pop connector1 pop connector2 pop connector3

AGA Gas AB
Agavägen 54
181 39 Lidingö
Sverige

Tel. +46 8 706 95 00
Fax
E-mail: info@se.aga.com
Normal text  Större text  Extra stor text

Kväve i däck

Kväve har använts till att fylla däcken på racerbilar, flygplan och tunga transportfordon, och nu börjar det användas även till vanliga passagerarbilar.

Fördelarna med att använda kväve istället för tryckluft för att fylla däcken är följande:

  • Mer konstant däcktryck
  • Långsammare tryckförlust
  • Förbättrat väggrepp
  • Ökad livstid för däcken
  • Ökad bränsleeffektivitet

Många racerbilsteam använder kväve i däcken istället för luft, eftersom kväve har en jämnare expansions- och kontraktionstakt än luft. En liten skillnad i tryck har ofta en radikal effekt på dragkraft och hantering.

En minskning av det rekommenderade lufttrycket med 20 % kan öka bränsleförbrukningen med omkring 3 %. Det betyder extra bränslekostnader. En minskning på 30 % av det rekommenderade trycket kan halvera däckets livslängd. Det betyder extra kostnader och är dåligt för miljön. Källa: Däckbranschens informationsråd, däckinfo.nu.

Kom ihåg
  • Användning av kväve eliminerar inte och minskar inte behovet av att kontrollera däcktrycket, eftersom risken för punktering eller långsamt läckage inte elimineras.
  • Kväve ersätter inte regelbundet underhåll. Däckets maximala livslängd uppnås bara om fordonet och däcken underhålls på rätt sätt. Det betyder regelbunden kontroll av däcktrycket, hjulbalansen och hjulinställningen.

När däcken har fyllts med kväve är det viktigt att du bara använder kväve som påfyllning. Om du fyller på vanlig komprimerad luft försvinner fördelarna med kvävet.

Kväve finns vanligtvis hos specialiståterförsäljare av däck.

Kväve i däck